Stel cookie voorkeur in

Mobiele escaperoom De Zwerm in gebruik

23-06-2017

Waar is Professor Latornami?

Op het zonovergoten plein van De Zwerm staat op maandag 19 juni plotseling een bijzondere caravan onder de boom. Met een tentje ervoor. De kinderen van groep 7/8 weten waar die voor zijn: “Vandaag gaan we de escaperoom in!” Professor Latornami, bekend van zijn onderzoek naar de oerkrachten van de aarde zoals vulkanisme en tornado’s is verdwenen en zij gaan in zijn caravan op zoek naar waar hij kan zijn.

Het bezoek aan deze mobiele escaperoom is goed voorbereid. In de afgelopen weken heeft meester Robbert met zijn leerlingen gewerkt aan het thema ‘De oerkrachten van de aarde’. Ze hebben geleerd over Pompeji, over de werking van vulkanen, over tornadojagers en over hoe een tsunami kan ontstaan. De zoektocht in de caravan, die als escaperoom vol vraagstukken over deze onderwerpen is ingericht, vormt de afsluiting van het thema. Een leuk, uitdagend alternatief voor een toets waarbij ook nog eens vaardigheden als samenwerken en communiceren centraal staan!

Heeft u een tip?

Gedurende de dag brengen vijf groepjes van vijf leerlingen maximaal vijftig minuten door in en rond de caravan. Als ze er in komen natuurlijk. Want het vinden van de sleutel is niet eenvoudig. “Waar moeten we zoeken? Wat moeten we vinden? Heeft u een tip?” zijn vragen die Mirjam Niesten als begeleider om de oren krijgt. Maar Mirjam is standvastig: “goed kijken, goed nadenken en maak gebruik van wat je vindt.” De ene groep is wat sneller dan de andere. Maar allemaal zijn ze creatief en vindingrijk genoeg om te ontdekken dat een bakje in een buis omhoog komt als je er water in doet! “JAAAA, we hebben de sleutel!”

Gemengde groep

Eenmaal in de caravan ontdekken de kinderen van alles. De één richt zich daarbij op de foto’s. De ander is geïnteresseerd in het hijsapparaat dat er staat. En nummer drie blijft zich maar afvragen waar die code nou voor kan zijn. “Hé jongens! Ik heb een haakje gevonden! Kunnen we dat ergens voor gebruiken?” Mirjam wacht buiten vol spanning af wat er gebeurt. Met een babyfoon kan zij horen wat er binnen gebeurt en tips geven als de kinderen de draad even kwijt zijn. “De ene groep heeft meer tips nodig dan de andere. Je merkt dat een gemengde groep, waarin meisjes en jongens en denkers en doeners voorkomen, het beste werkt. Dan is de focus beter en de samenwerking verloopt soepeler.”

Cool!

Makkelijk blijkt het allemaal niet te zijn. Maar dat is een echte escaperoom natuurlijk ook niet. Twee groepen weten er binnen de tijd uit te komen. Twee groepen komen er met de nodige tips exact na vijftig minuten uit met de oplossing. En de laatste groep… Tja, die was teveel bezig met… hoe zullen we dat netjes zeggen…. dingen die er niet toe doen.  Toch vonden ze het supergaaf. “Echt cool dit!”