Leerlingenzorg
Sinds 1 augustus 2014 is de Wet op Passend Onderwijs van kracht. Passend onderwijs is in de eerste plaats een verandering van houding. Hierbij wordt niet uitgegaan van de beperking van een kind maar wordt een antwoord gezocht op vragen als ‘wat kan dit kind al en wat heeft het kind nog nodig om zich verder te kunnen ontwikkelen’. Passend onderwijs wil bovendien dat elk kind onderwijs kan volgen écht dicht bij huis. Het is niet de bedoeling dat kinderen nog 50 km met een busje moeten reizen, hooguit naar twee dorpen verderop. Voor ons is passend onderwijs eigenlijk heel vanzelfsprekend. Ieder kind heeft aandacht en zorg nodig. En wij doen ons best dit zo goed mogelijk te organiseren.
Het ontwikkelproces van kinderen
In het schoolondersteuningsprofiel staat beschreven hoe wij ervoor zorgen dat onze leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen. Om dit te realiseren beperken we de groepsgrootte waar mogelijk en bevorderen we de individuele benadering. Tevens hebben we een intern begeleider die de ontwikkeling van de kinderen door de school goed volgt. De taak van de intern begeleider is om de leerkrachten te coachen, zodat die de kinderen (nog) beter kunnen begeleiden.
Het volgen van de ontwikkeling
In het schoolondersteuningsprofiel van ‘De Zwerm’ staat hoe we door middel van regelmatige observatie en toetsing de ontwikkeling van de leerlingen volgen. We gebruiken voor groep 1/2 het Mijn Kleutergroep als ontwikkelvolgmodel voor jonge kinderen.
Voor alle groepen hebben we een leerlingvolgsysteem met methodegebonden en landelijk genormeerde toetsen (CITO). Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling gebruiken we Kanvas van Kanjertraining, een digitaal volg- en adviessysteem voor leerlingen, leerkrachten en ouders.
Op basis van toetsresultaten en observaties bepalen leerkrachten het vervolgaanbod voor alle leerlingen. Ze stellen hierbij haalbare hoge doelen en houden rekening met de onderwijsbehoefte van de kinderen. De voortgang wordt goed bijgehouden en besproken met ouders.
De overgang naar het voortgezet onderwijs
Naar aanleiding van een speciale toets aan het begin van groep 8 volgt een advies. In overleg met de leerkracht wordt een keuze gemaakt. In de loop het jaar bereiden we de kinderen voor op het voortgezet onderwijs. Onder meer door huiswerk en een toenemend beroep op planmatig werken. In januari en aan het eind van het schooljaar is er een kennismakingsdag op de nieuwe school.
De uitstroom naar het voortgezet onderwijs levert voor onze school over de afgelopen jaren het onderstaande beeld op:
Het ondersteuningsteam: OT
Het ondersteuningsteam analyseert vijf keer per jaar eventuele problemen die een leerkracht met een leerling of de groep heeft. De leerkracht, intern begeleider, directeur, een extern deskundige en de ouders bespreken hoe het onderwijsaanbod afgestemd kan worden. Het overleg is oplossings- en handelingsgericht. Dat betekent dat gezocht wordt naar een werkwijze waarbij optimaal gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden van de leerling en de leerkracht.
Specifieke zorg voor leerlingen
De specifieke hulp voor kinderen met leerproblemen staat beschreven in ons schoolondersteuningsprofiel. Voor deze kinderen wordt een speciaal handelingsplan gemaakt door de intern begeleider in overleg met de groepsleerkracht. Regelmatig vindt er een evaluatie plaats. Het team wordt d.m.v. leerlingbesprekingen op de hoogte gehouden.
Passend onderwijs
Met de komst van Passend onderwijs in 2014 hebben schoolbesturen zorgplicht. Zorgplicht betekent dat de school van uw kind moet zorgen voor een passende onderwijsplek. Dat kan een plek zijn op de eigen school met extra ondersteuning of op een andere reguliere school in de buurt, maar dat kan ook een plek zijn op een speciale school. Niet u als ouder, maar de school moet voor die plek zorgen: passend onderwijs! Dit gaat overigens vanaf het begin in samenspraak met de ouders. Scholen helpen elkaar daarbij door samen te werken in samenwerkingsverbanden en scholengroepen. Ze maken onderling afspraken over hoe ze ervoor zorgen dat alle leerlingen onderwijs krijgen dat bij hen past.
Schoolgezondheidsbeleid
Op onze school worden de kinderen regelmatig door de GGD onderzocht op gehoor- en gezichtsafwijkingen en ze krijgen een algemeen lichamelijk onderzoek. Als u vragen heeft of wanneer u zich zorgen maakt over het lichamelijk of sociaal/emotioneel welbevinden van uw kind kunt u, na overleg met de leerkracht, een afspraak maken met het Team Jeugdgezondheidszorg. Het is bereikbaar via de hoofdlocatie van de GGD. Voor problemen met de opvoeding kunt u terecht bij het Wijkteam. Informatie hierover kunt u op school krijgen.